Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
 

3. Een gezonde uitstraling

Een gezonde uitstraling hoort bij een gezonde kantine. Uit onderzoek blijkt dat mensen gezonder kiezen als gezonde producten ruim voor handen zijn, en aantrekkelijk gepresenteerd worden. Ook de volgorde waarin producten worden aangeboden en de plaats waar ze liggen, beïnvloedt keuzes. 

Om kantines te kunnen beoordelen op hun uitstraling hebben we 9 uitstralingspunten vastgesteld. Hoe hoger het niveau dat je nastreeft, aan hoe meer uitstralingspunten je moet voldoen.  

Voor brons, zilver, goud en ideaal: voldoen aan de basis uitstralingspunten 

  • Punt 1 t/m 3 zijn de basis voor een gezondere kantine. Een bronzen kantine moet hier in elk geval aan voldoen. Voor een zilveren, gouden of ideale kantine moet je hiernaast nog voldoen aan aanvullende uitstralingspunten:

Voor zilver, goud en ideaal: voldoen aan aanvullende uitstralingspunten

  • Voor een zilveren kantine voldoe je nog aan minstens 3 extra uitstralingspunten.
  • Voor een gouden kantine voldoe je aan minstens 5 extra uitstralingspunten.
  • Voor een ideale kantine voldoe je aan alle uitstralingspunten.

Is een uitstralingspunt niet op jouw kantine van toepassing? Geen probleem, je kunt dit punt dan als positief scoren. Een voorbeeld: Bij punt 2 staat ‘op de opvallende plaatsen in de automaten staan betere keuzes’, maar misschien heb je helemaal geen automaten. In dat geval ‘voldoe’ je toch aan dit punt.

Basis uitstralingspunten

1. Op de opvallende plaatsen bij het uitgestalde aanbod staan betere keuzes 

Betere keuzes staan en liggen letterlijk en figuurlijk voor de hand; ze zijn gemakkelijk te pakken. Je vindt ze op de balie, in de vitrines en op de rekken en ze liggen daar vooraan. Groente en fruit zijn in ieder geval opvallend geplaatst. In het voorbeeld hieronder zie je wat we rekenen als opvallende plekken (groene cirkel). De uitzonderingen liggen achteraan, de betere keuze vooraan.

2. Op de opvallende plaatsen in de automaten staan betere keuzes

In de bovenste helft van de automaten staan en liggen alleen betere keuzes. In dit voorbeeld rekenen we de groenomcirkelde facings als opvallende plaatsen. De oranje omcirkelde facings rekenen we als minder opvallend.


3. Als je eten of drinken aanbiedt bij de kassa, staan daar alleen betere keuzes

Het gaat hier om producten die bij de kassa liggen, waardoor klanten ze gemakkelijk kunnen pakken of bestellen als ze afrekenen, of daarop staan te wachten.

Aanvullende uitstralingspunten

4. Groente en fruit presenteer je op een aantrekkelijke manier

Bijvoorbeeld op een mooie schaal of in een mand bij de kassa. Denk daarnaast aan voorgesneden, hapklare porties groente en fruit in bakjes. Denk ook aan groente en fruit op broodjes en tosti´s.

5. Op de looproute door de kantine zie je de betere keuzes het eerst

Kijk goed naar de looproute en zorg dat betere keuzes het eerste in zicht komen.


6. Bij (aan)prijsacties bied je alleen betere keuzes aan

Denk bijvoorbeeld aan aanbiedingen, spaaracties en acties waarbij je 2 producten samen voor een lagere prijs aanbiedt. Bijvoorbeeld een broodje en een stuk fruit. Ook bij andere (aan)prijsacties promoot de kantine alleen betere keuzes.


7. Het aanbod op de menukaart en/of de prijslijst bestaat voor het merendeel uit betere keuzes

Minimaal de helft van je aanbod op je menukaart en prijslijst bestaat uit betere keuzes.


8. Op beeldmateriaal van eten en drinken laat je alleen betere keuzes zien

Bij beeldmateriaal kun je denken aan posters, schermen, flyers, prullenbakken, tafelbordjes of decoratiemanden. Denk hierbij ook aan de afbeeldingen die staan bij de (aan)prijsacties of op de menukaart en prijslijst. Er staan bijvoorbeeld afbeeldingen op van volkoren broodjes of groente.


9. De merknamen en productafbeeldingen van eten en drinken op automaten, laten alleen producten uit de Schijf van Vijf zien

Er staat bijvoorbeeld een afbeelding van water of fruit op de automaten, of iets heel anders.

Veelgestelde vragen 

Ik wil graag 100 lollies bij de kassa zetten, kan dat?
Ja, wie creatief omgaat met de Richtlijnen Gezondere Kantines kan dit doen en toch een Zilveren of Gouden kantine zijn. Naast de kassa horen alleen betere keuzes, en lollies zijn een betere keuze binnen de productgroep zoete snacks. Maar of dat goed is voor de gezonde uitstraling van je kantine? We raden aan om deze plek te bewaren voor écht gezonde producten.
sluiten
Wat doe ik met producten die in de kantine wel te zien zijn, maar niet te koop?
Misschien heb je producten of merken in de kantine staan die leerlingen niet kunnen kopen. Een klok met een merk erin, houders voor menu’s met een logo. Of misschien flessen of verpakkingen als aankleding. Als het niet te koop is, reken je het ook niet mee bij het aanbod. Maar ze tellen wel mee als het gaat om uitstraling en beeldmateriaal.
sluiten
De Gezonde Kantine
Maak gezond kiezen gemakkelijk

Onze omgeving zit vol ongezonde verleidingen. Dat maakt kiezen voor gezond soms knap lastig, vooral als er niet eens een gezonde optie te krijgen is. Met de Richtlijnen Gezondere Kantines werk je naar een kantine waar gezond de norm is.