Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
 

Schijf van Vijf als basis

Om te bepalen wat een gezond aanbod is, hebben we de Schijf van Vijf als basis genomen van de Richtlijnen Gezondere Kantines. 

De Schijf van Vijf staat vol gezonde producten om uit de kiezen. We maken onderscheid tussen de Schijf van Vijf-producten en producten buiten de Schijf van Vijf. De producten buiten de Schijf van Vijf zijn opgedeeld in dagkeuzes en weekkeuzes. Een dagkeuze is iets kleins wat je elke dag niet vaker dan 3 tot 5 keer kiest. Denk aan een klein koekje, een waterijsje of een eetlepel tomatenketchup. Een weekkeuze is iets groters wat je hooguit 3 keer per week kiest, zoals een croissant, frisdrank of een zakje chips.

Betere keuze

In het kort kun je zeggen dat:

  • Betere keuze = Schijf van Vijf en dagkeuzes
  • Uitzonderingen = weekkeuzes

Specificaties

Producten buiten de Schijf van Vijf zijn een dagkeuze als ze aan de volgende criteria voldoen:

  • Energie ≤ 75 kcal per verpakking  
  • Verzadigde vetzuren  ≤ 1,7 gram per verpakking
  • Zout ≤ 0,5 gram per verpakking
  • Voor water, thee en koffie geldt bovendien: geen suiker toegevoegd

Voor frisdranken en sappen geldt: 

  • Energie ≤ 4 kcal per 100 milliliter
  • Verzadigde vetzuren ≤ 1,7 gram per verpakking
  • Zout ≤ 0,5 gram per verpakking.

Omdat we net nieuwe richtlijnen hebben geldt er een overgangsperiode. Deze periode geeft scholen voldoende de tijd om hun aanbod aan te passen. Tot 1 januari 2020 telt daarom ook mee als de betere keuze:

Dranken 

Dranken met maximaal 30 kcal per 100 milliliter én maximaal 110 kcal per verpakking

Belegde broodjes en boterhammen

Bruine of volkoren broodjes en boterhammen, met maximale hoeveelheden beleg*:

  • Broodje: maximaal 25 gram zoet of maximaal 30 gram hartig beleg
  • Dubbele boterham/clubsandwich: maximaal 30 gram zoet of maximaal 40 gram hartig beleg
  • Saus en dressing: maximaal 1 eetlepel (15 gram)
Warme maaltijden en maaltijdsalades  
  • Maaltijden die minimaal 150 gram groenten bevatten
  • Maaltijden die minimaal 100 gram groente per 150 gram maaltijdsaus bevatten
  • Saus en dressing: maximaal 1 eetlepel
Soepen 

Soepen met maximaal 100 kcal per 100 gram

Zoete en hartige snacks, ijs 

Snacks en ijsjes met maximaal 110 kcal per verpakking

* Het soort beleg en smeersel wordt tot 1-1-2020 nog niet meegenomen bij de indeling van belegde broodjes, maar het is wenselijk zoveel mogelijk beleg uit de Schijf van Vijf of uit de dagkeuze te kiezen.

De Gezonde Kantine
Maak gezond kiezen gemakkelijk

Onze omgeving zit vol ongezonde verleidingen. Dat maakt kiezen voor gezond soms knap lastig, vooral als er niet eens een gezonde optie te krijgen is. Met de Richtlijnen Gezondere Kantines werk je naar een kantine waar gezond de norm is.